Alegeri Consiliul Economic și Social
Consiliul Economic şi Social este un organism cu rol consultativ în ceea ce privește stabilirea strategiilor şi politicilor economice şi sociale la nivel naţional şi este cheia pentru realizarea, promovarea şi dezvoltarea dialogului și a solidarităţii sociale. Membrii Consiliului au printre atribuții analizarea și avizarea proiectelor de hotărâri și de ordonanțe ale Guvernului și proiectele de lege care urmează să ajungă în Parlament, precum și a proiectelor de programe și strategii înainte de adoptare. Tot membrii CES sunt responsabili și de semnalarea către Guvern și Parlament a unor fenomene sociale și economice care trebuie să ajungă pe agenda pentru a fi întâmpinate de propuneri de acte normative. Nu în ultimul rând, acest Consiliu are un rol activ în analizarea stărilor conflictuale la nivel național sau în sector și propun modalități pentru a le soluționa, conduce analize și studii privind realitatea economică și socială din România și contribuie la implementarea de strategii, programe și standarde în ceea ce privește dialogul social.
Este esențial să marcăm faptul că anul 2020 este cu atât mai important pentru societatea civilă cu cât este pentru prima dată când conducerea Comitetului Economic și Social ajunge, prin rotație, să fie asigurată de unul din cei 15 reprezentanți al sectorului în acest organism. Este un moment în care sectorul ONG din România are șansa de a demonstra din nou gradul ridicat de profesionalism și competențele sale la cel mai înalt nivel.
Organizații din domeniul social
Descriere:
Sunt Liviu Marian Pop și candidez postul de membru în Consiliului Economic şi Social (CES) din partea societății civile, propus fiind pentru această poziţie de Asociația ASSOC.
Consider că activitatea mea din ultimii 20 de ani în zona politicilor publice, în special dedicată categoriilor vulnerabile (persoane cu dizabilități, vârstnici, familii defavorizate), poate fi relevantă și poate completa experiența celorlalți membri ai forului al cărui obiectiv constă în menținerea dialogului social tripartit și a climatului de stabilitate și pace socială.
Apreciez că munca de până acum și cunoștințele mele în domeniu pot servi intereselor ONG-urilor în cadrul CES, la acestea adăugându-se pregătirea profesională și calitățile personale. Sunt un bun organizator și un om de acțiune, deschis întotdeauna la dialog și la nou. Am calități manageriale, dovadă fiind functiile deținute, dar și aptitudini de comunicare și relationare la toate nivelurile.
Funcție:
voluntarActivitate profesională:
Decembie 2016 - Prezent
Senator
Parlamentul României – Senat
Comisia pentru învățământ, tineret și sport – Presedinte (ianuarie 2018-prezent)
Comisia pentru muncă, familie și protecție socială - membru (19.12.2018-prezent)
Adunarea Parlamentară a Consiliului Europei (APCE)- Președinte (17.04.2019-prezent)
Iunie 2017 - Ianuarie 2018
Ministru
Ministerul Educației Naționale
Educație
Decembrie 2014 - Noiembrie 2015
Ministru delegat pentru dialog social
Ministerul Muncii, Familiei, Protectiei Sociale si Persoanelor Varstnice
Dialog social
Decembrie 2012 - Decembrie 2015
Senator – președinte comisie permanentă (pana in dec. 2014)
Parlamentul României – Senat
Comisia pentru Muncă, Familie și Protecție Socială
Mai 2012 - Decembrie 2012
Ministru delegat pentru dialog social
Ministerul Muncii,Familiei, Protectiei Sociale si Persoanelor Varstnice
Dialog social
Mai 2012 - Iulie 2012
Ministru interimar al MECTS
Ministerul Educatiei, Cercetarii, Tineretului si Sportului
Educatie
Decembrie 2007 - Mai 2012
Secretar General
Federatia Sindicatelor Libere din Invatamant
Asigurarea unor relatii de parteneriat social intre administratie, patronate,sindicate
Septembrie 1996-decembrie 2007
Profesor
Colegiul Tehnic „Anghel Saligny”, Baia Mare, Maramures; Liceul Teoretic Bogdan Voda, Vișeu de Sus; Grup Scolar „C.D. Nenitescu” Baia Mare, Maramureș; Scoala Generala nr. 7, Viseu de Sus, Maramures; Școala Generala nr.2, Ruscova , Maramureș
Educatie si Invatamant, Catedra de Matematica
Ianuarie 2004 - Mai 2012
Presedinte
Sindicatul Liber al Invatamantului Maramures , Baia Mare, Maramures
Organizare si reprezentare sindicala
Revendicări şi negocieri locale
Managementul conflictului
Audit şi Legislaţie şcolară
Descentralizarea în ţările europene
Studii:
2007 - 2009
Universitatea de Nord, Baia Mare
Licenţă informatică
2005 - 2006
Universitatea „Vasile Goldiş”, Arad,
Facultatea de Ştiinţe Economice
Masterat Management educaţional
1992 – 1996
Universitatea Babeş - Bolyai Cluj Napoca,
Facultatea de Matematică şi Informatică
Licenţă matematică
Cursuri de formare
2008 - 2011
Formator
Delegat sindical naţional
Competenţe sociale şi civile
Manager de proiect
Managementul şi asigurarea calităţii educaţiei in învăţământul preuniversitar
2006 - 2008
Grad didactic I/ Matematică
2005 - Martie 2006
Programe de formare continuă şi dezvoltare continuă a personalului didactic cu funcţii de conducere din învăţământul preuniversitar „STAR MANAGER”
2006
Certificat ECDL Complet - ECDL Core Certificate/ ECDL Romania SA
2001-2003
Gradul didactic II/ Matematică
1997 – 1998
Grad definitiv/ Matematică
1996
Seminar Pedagogic Universitar, Psihologie educatională
Care sunt principalele obiective pe care ți le propui dacă vei obține un loc în Comitetul Economic și Social?
Colaborarea cu Asociația ASSOC mi-a oferit posibilitatea să aflu direct de la sursă dificultățile și nevoile cu care se confruntă ONG-urile din domeniul social, astfel încât mi-am formulat o listă întreagă de propuneri. În afara atribuțiilor conferite de statutul de membru CES, voi acționa pentru promovarea unor propuneri care să ducă la elaborarea de legi în folosul persoanelor cu dizabilități și a celor vârstnice, care să contribuie la creșterea calității serviciilor sociale și la diversificarea lor, precum și la profesionalizarea personalului.
De exemplu, problemele care necesită rezolvare: existența unui deficit de servicii de îngrijire la domiciliu pentru persoanele vârstnice dependente, slaba capacitate a unor unități administrativ-teritoriale de a asigura serviciile sociale de interes local, dificultatea angajării de asistenți sociali, precum și îndeplinirea criteriilor specifice pentru acreditarea unităților administrativ-teritoriale ca furnizori de servicii sociale.
Care considerați că ar trebui să fie cele mai importante puncte de pe agenda domeniului pentru care aplicați?
Ținând cont de contextul actual, descentralizarea serviciilor sociale către organizații de specialitate și încurajarea diversificării lor prin susținere din partea statului ar fi un punct principal, iar în acest sens CES trebuie să semnaleze Guvernului sau Parlamentului fenomenele economice şi sociale care impun elaborarea de noi acte normative și actualizarea celor existente.
În domeniul social sunt necesare politici publice de reconfigurare a modului de contractare a serviciilor sociale; asigurarea de servicii de sprijin furnizate în comunitate atât în mediul urban, cât și în mediul rural, diversificate, accesibile; finanțarea serviciilor sociale la nivel de comunitate; soluții de evaluare a capacității de muncă a persoanelor cu dizabilități; crearea de locuri de muncă pentru persoanele vulnerabile și sprijinirea unităților de economie socială cu subvenții, dezvoltarea de servicii de îngrijire la domiciliu a vârstnicilor, unde există o cerință tot mai mare.
Care sunt cele mai relevante momente din experiența ta care te recomandă pentru a ocupa un loc in Comitetul Economic și Social?
Sunt inițiatorul multor legi în domeniul asistenţei sociale în cei 8 ani de mandat în Senatul României. Aş menționa aici Legea 222/2015, un proiect de lege de modificare şi completare a legii Consiliului Economic şi Social, care a contribuit la creșterea reprezentativității ONG-urilor în cadrul Consiliului Economic şi Social.
În calitatea mea de ministru delegat pentru dialog social, în 2012, am iniţiat mai multe proiecte de reglementări desprinse din Legea dialogului Social, printre care şi o inițiativă legislativă privind organizarea şi funcţionarea Consiliului Economic şi Social (CES) prin care ONG-urile să se regăsească astăzi în structura decizională a importantei instituții publice pentru care acum se organizează alegeri.
Numele organizației: ASSOC Asociația Profesională Neguvernamentală de Asistență Socială
Scurta descriere:
Asociația Profesională Neguvernamentală de Asistență Socială ASSOC s-a înființat în 1995, la Baia Mare, ca organizație dedicată susținerii persoanelor vulnerabile, iar la acel moment a fost printre primele organizații neguvernamentale din țară acreditată și licențiată ca furnizor de servicii sociale. ASSOC este printre furnizorii principali de servicii de asistență socială din Baia Mare și din restul județului, iar la nivel național a devenit un reper. Până să se ajungă la o asemenea vizibilitate s-au depășit mai multe greutăți și s-a făcut față unor provocări care au consolidat organizația și au întărit echipa. În prezent, ASSOC este printre cele mai active organizații naționale în domeniul economiei sociale și furnizării de servicii sociale, având ca obiectiv pe termen lung facilitarea accesului pe piața muncii a persoanelor cu dizabilități, vârstnici, tineri care părăsesc sistemul de protecție a copilului, romi, familii monoparentale, vârstnici. Asociația și-a concentrat eforturile pe găsirea unor soluții de programe economice care să le permită persoanelor cu dizabilităţi să devină autonome și să nu fie dependente de serviciile sociale. Așa au apărut întreprinderile sociale, cum este Restaurantul Social ASSOC, în care și-au găsit locuri de muncă persoane cu dizabilități și care au devenit de referință. Pe lângă acestea, ASSOC administrează un Centru de zi pentru persoane cu dizabilităţi, precum și unul rezidențial – Centru Pinochio de la Cărbunari -, un Centru de Evaluare şi Dezvoltare a Abilităţilor de Muncă (CEDAM), dedicat evaluării persoanelor cu dizabilităţi în vederea integrării sociale şi în piaţa muncii şi multe alte activităţi cu caracter social și Centrul Viața, destinat informării, consilierii și terapiei copiiilor cu nevoi speciale. De asemenea, începând din acest an ASSOC a licențiat și un serviciu social dedicat îngrijirii la domiciliu a persoanelor vârstnice. Reforma sistemelor sociale, inovaţia socială și dezvoltarea de proiecte sociale reprezintă coloana vertebrală a asociației, iar, cei 25 de ani de activitate, ne-au întărit convingerea că sustenabilitatea sistemului social depinde de promovarea acestora.
Județ: Maramures
Localitate: Baia Mare